Fundacja Brigitte Bardot uruchomiła w poniedziałek 22 września nową ogólnokrajową kampanię społeczną mającą na celu walkę z dramatycznym problemem porzucania zwierząt domowych we Francji. Akcja prowadzona pod hasłem "Porzućcie pomysł kupowania, adoptujcie!" ma zachęcić Francuzów do odpowiedzialnej adopcji zwierząt ze schronisk.
Alarmujące statystyki porzucania zwierząt
Jak ujawniła sama Brigitte Bardot w rozmowie z telewizją BFMTV, skala problemu jest ogromna. W tym roku porzucono już 250 tysięcy zwierząt - liczba, którą aktywistka określiła jako "skandaliczną, obrzydliwą i potworną".
"To jest skandaliczne, obrzydliwe i potwornie. Zwierzę to jak dziecko - gdy je porzucisz, jest kompletnie zagubione. Musimy przywrócić im zaufanie" - powiedziała Brigitte Bardot.
Schroniska w całej Francji są przepełnione, a około 40 tysięcy zwierząt rocznie musi być odrzucanych z powodu braku miejsca, mimo że refugia przyjmują już 117 tysięcy zwierząt każdego roku.
Kampania medialna na szeroką skalę
Fundacja Brigitte Bardot zdecydowała się na kompleksową kampanię medialną, która obejmuje:
- Reklamy telewizyjne na głównych stacjach (TF1, France 2, France 3, France 5, BFMTV, LCI)
- Spoty radiowe (NRJ, Chérie FM, ICI, Radio Classique, Nostalgie, Rire & Chansons)
- Publikacje w prasie, w tym w dzienniku Le Parisien
- Plakaty na ulicach i w metrze paryskim
- Aktywną promocję w mediach społecznościowych
Problem impulsywnych zakupów zwierząt
Fundacja wskazuje na główną przyczynę masowego porzucania zwierząt - impulsywne decyzje o zakupie psów i kotów bez należytego przemyślenia konsekwencji.
"Zbyt często nabycie psa lub kota następuje pod wpływem impulsu lub chwilowego wzruszenia, bez wcześniejszego zastanowienia się nad odpowiedzialnością, jaką to ze sobą niesie" - tłumaczą przedstawiciele fundacji.
Organizacja krytykuje również "rażący brak rygorów w sprawdzaniu profilu kupujących" zwierzęta, co przyczynia się do późniejszych problemów.
Adopcja jako etyczna alternatywa
W przeciwieństwie do spontanicznych zakupów, adopcja zwierząt ze schronisk wymaga przemyślenia i jest określana przez fundację jako "etyczne i odpowiedzialne postępowanie".
Brigitte Bardot podkreśla pozytywny aspekt adopcji: "Adopcja zwierzęcia to naprawdę dobry uczynek. To wspaniała akcja" - zachęcała na antenie telewizji.
Prawne konsekwencje porzucania
Warto przypomnieć, że porzucenie zwierzęcia we Francji stanowi przestępstwo zagrożone karą do trzech lat więzienia i grzywną w wysokości 45 tysięcy euro. Mimo surowych kar problem nadal przybiera na sile.
Kampania Fundacji Brigitte Bardot ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej, ale także praktyczne wsparcie dla przepełnionych schronisk poprzez promocję adopcji jako pierwszego wyboru dla osób pragnących mieć zwierzę domowe.