Globalna awaria platformy chmurowej Microsoft Azure sparaliżowała w środę dostęp do tysięcy serwisów internetowych na całym świecie, w tym do popularnej gry Minecraft, lotniska Heathrow, banku NatWest oraz wielu innych kluczowych usług online.
Skala problemu i dotknięte serwisy
Według danych z serwisu Downdetector, tysiące użytkowników zgłosiło problemy z dostępem do różnych stron internetowych w środę po południu. Awaria rozpoczęła się około godziny 16:00 GMT i dotknęła nie tylko Minecraft, ale także Xbox Live, Microsoft 365, Outlook oraz dziesiątki innych popularnych platform.
Wśród najważniejszych serwisów, które odczuły skutki awarii, znalazły się:
- Minecraft i Xbox Live - gracze na całym świecie stracili dostęp do swoich ulubionych gier
- Lotnisko Heathrow w Londynie - strona internetowa została całkowicie wyłączona
- Bank NatWest - choć bankowość mobilna i telefoniczna działała normalnie
- Supermarket Asda i operator O2 w Wielkiej Brytanii
- Starbucks i sieć Kroger w Stanach Zjednoczonych
Przyczyna awarii i reakcja Microsoft
Microsoft oficjalnie przyznał, że awaria była spowodowana "problemami z DNS" - tym samym rodzajem usterki, która tydzień wcześniej sparaliżowała Amazon Web Services. Firma wyjaśniła, że problem powstał w wyniku "nieumyślnej zmiany konfiguracji" w systemach backendowych.
"Pracujemy nad rozwiązaniem problemu dotykającego Azure Front Door, który wpływa na dostępność niektórych usług" - oświadczył rzecznik Microsoft.
Koncern poinformował, że planuje naprawić problem poprzez przywrócenie ostatniej znanej, działającej konfiguracji systemu, jednak nie podał dokładnych ram czasowych zakończenia prac.
Wpływ na graczy Minecraft
Dla milionów graczy Minecraft na całym świecie awaria oznaczała niemożność dostępu do serwerów gry, synchronizacji postępów czy korzystania z funkcji online. Problem dotknął także użytkowników Xbox Live, którzy nie mogli uruchomić gier wymagających połączenia internetowego.
Gracze w mediach społecznościowych masowo zgłaszali problemy z logowaniem się do swoich kont Microsoft, co uniemożliwiało im dostęp do zakupionych gier i zapisanych postępów w chmurze.
Szersze konsekwencje awarii
Skutki awarii wykroczyły daleko poza świat gier. Parlament Szkocki musiał zawiesić głosowania z powodu problemów technicznych z systemem głosowania online. Linie lotnicze Alaska Airlines poinformowały o "zakłóceniach kluczowych systemów, w tym naszych stron internetowych".
Rola Azure w globalnej infrastrukturze
Microsoft Azure kontroluje około 20% globalnego rynku usług chmurowych, co oznacza, że awarie tej platformy mają ogromny wpływ na funkcjonowanie internetu. Dr Saqib Kakvi z Royal Holloway University ostrzegł:
"Koncentracja usług chmurowych w rękach Microsoft, Amazon i Google oznacza, że awaria jak ta może sparaliżować setki, jeśli nie tysiące aplikacji i systemów. To jak wkładanie wszystkich jajek do jednego z trzech koszy."
Przywracanie usług
W późnych godzinach wieczornych Microsoft poinformował o postępach w przywracaniu usług. Firma wdrożyła "ostatnią znaną dobrą konfigurację" i zapowiedziała, że klienci powinni zacząć dostrzegać pierwsze oznaki poprawy w ciągu 30 minut.
Mimo że Amazon początkowo również został wskazany jako dotknięty awariami, koncern szybko zaprzeczył tym doniesieniom, potwierdzając, że AWS działa normalnie.
Środowa awaria przypomina o kruchości nowoczesnej infrastruktury internetowej i rosnącej zależności od kilku wielkich dostawców usług chmurowych. For graczy Minecraft i użytkowników innych serwisów Microsoft była to bolesna lekcja o tym, jak bardzo nasze cyfrowe życie zależy od stabilności chmury obliczeniowej.






