General Motors ogłosiło ambitny plan wprowadzenia zaawansowanych technologii do swoich pojazdów, w tym asystenta AI opartego na Google Gemini oraz systemu jazdy autonomicznej umożliwiającego kierowcom odrywanie wzroku od drogi. Wszystkie te innowacje mają zostać wdrożone do 2028 roku.
Rewolucyjny asystent AI w samochodach GM
Począwszy od 2026 roku, pojazdy General Motors będą wyposażone w konwersacyjny system sztucznej inteligencji Google Gemini. Sterling Anderson, dyrektor ds. produktu w GM, wyjaśnił podczas prezentacji, że technologia ta umożliwi kierowcom "rozmawianie z samochodem tak naturalnie, jak z towarzyszem podróży".
System AI zostanie wprowadzony stopniowo - początkowo w wybranych modelach z 2016 roku, a następnie we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. GM planuje również rozwój własnej technologii AI w przyszłości.
"Nasza wizja to stworzenie samochodu, który cię zna, dba o ciebie i spełnia twoje potrzeby, zanim jeszcze je wyrażysz" - powiedział Sterling Anderson podczas wydarzenia GM Forward.
Przełomowa technologia jazdy autonomicznej
Najbardziej spektakularną nowością będzie system jazdy autonomicznej "eyes-off", który po raz pierwszy pojawi się w Cadillac Escalade IQ w 2028 roku. W przeciwieństwie do obecnego systemu Super Cruise, nowa technologia pozwoli kierowcom nie tylko zdjąć ręce z kierownicy, ale także oderwać wzrok od drogi w określonych warunkach.
Kluczowe cechy nowego systemu obejmują:
- Wykorzystanie technologii lidar do lepszego "widzenia" otoczenia
- Centralizowany system obliczeniowy
- Znacznie szybsze wdrażanie niż pierwotny Super Cruise
- Stopniową ewolucję w kierunku pełnej autonomii
Technologia lidar kontra podejście Tesli
GM świadomie wybiera inne podejście niż Tesla, wykorzystując systemy lidar zamiast polegania wyłącznie na kamerach i wizji komputerowej. Anderson, były pracownik Tesli, podkreślił: "Twój produkt będzie lepszy dzięki wielu sposobom wykrywania otoczenia. Kropka."
Nowa platforma obliczeniowa i dodatkowe innowacje
Centralna platforma obliczeniowa, która zadebiutuje w Escalade IQ w 2028 roku, stanowi fundament wszystkich planowanych technologii. GM opisuje ją jako "fundamentalny element" zwiększania możliwości swoich pojazdów.
Dodatkowo koncern ogłosił:
- Utworzenie nowego działu robotyki
- Rozszerzenie działalności GM Energy o systemy domowe
- Wprowadzenie leasingu systemów energetycznych dla domu od 2026 roku
- Zwiększone wykorzystanie robotów współpracujących (cobotów)
Wyzwania rynkowe i strategia GM
Ogłoszenia GM następują w trudnym momencie dla branży motoryzacyjnej. Średni koszt nowego samochodu w USA po raz pierwszy przekroczył 50 000 dolarów, podczas gdy większość konsumentów nie chce płacić więcej niż 30 000 dolarów.
CEO Mary Barra podkreśliła, że zespół GM rozwinął w ostatnich latach "zdolność do bardzo elastycznego i zwinnego reagowania na wszystkie te wyzwania". Firma musi radzić sobie z końcem ulg podatkowych na pojazdy elektryczne, taryfami celnymi i niepewnością związaną z polityką handlową.
Przyszłość mobilności według GM
General Motors pozycjonuje te ogłoszenia jako początek "nowej ery mobilności". Celem jest przekształcenie samochodu z środka transportu w inteligentnego asystenta.
Mark Reuss, prezydent GM, zapewnił, że nowe inicjatywy są "bardzo różne" od wcześniejszych planów, ponieważ dotyczą konkretnych produktów wchodzących na rynek w najbliższym czasie. Firma odnotowała już 2 miliardy dolarów przychodów z usług oprogramowania w trzecim kwartale tego roku.
Ambitne plany GM mogą zdefiniować przyszłość inteligentnych pojazdów, łącząc sztuczną inteligencję, autonomiczną jazdę i zaawansowane systemy energetyczne w jedną spójną wizję motoryzacji przyszłości.






