Piotr Pawlak to jeden z najciekawszych przedstawicieli młodego pokolenia polskich pianistów. Urodzony w 1998 roku muzyk łączy w sobie dwie pozornie odmienne pasje - muzykę i matematykę, co czyni go wyjątkową postacią na polskiej scenie artystycznej.
Droga do muzyki rozpoczęta w dzieciństwie
Pierwszą edukację muzyczną Piotr Pawlak rozpoczął jako sześciolatek, jednak jego fascynacja dźwiękami i instrumentami klawiszowymi pojawiła się znacznie wcześniej. Jak sam wspomina, muzyka żyła w nim od zawsze, co zauważyła jego niemuzyczna rodzina.
Widzieli, że interesuję się zabawkami, które wydają dźwięki oraz starym fortepianem, który nieużywany stał u mojego dziadka. Moja ulubioną zabawą była taka z klawiszami, na której wygrywałem melodie ze słuchu - opowiada pianista.
Szczególne znaczenie w jego muzycznej biografii ma Walc Es-dur Chopina. Ten utwór był wgrany w keyboardzie, który jako czterolatek otrzymał od rodziców. To właśnie ten walc stał się dla niego synonimem muzyki Chopina i towarzyszył mu przez lata.
Osiągnięcia artystyczne na międzynarodowej scenie
Kariera koncertowa Piotra Pawlaka obfituje w znaczące sukcesy na prestiżowych konkursach międzynarodowych:
- II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2023)
- Zwycięstwo w V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Maj Lind w Helsinkach (2022)
- I miejsce w XI Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Darmstadt (2017)
Pianista koncertował na wielu prestiżowych estradach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Jego recital na instrumencie historycznym uświetnił 215. rocznicę urodzin Chopina w Żelazowej Woli.
Unikalne połączenie muzyki i matematyki
Piotr Pawlak wyróżnia się na tle innych muzyków swoim zaangażowaniem w dziedziny ścisłe. Po obronie pracy magisterskiej z matematyki w 2020 roku, podjął studia doktoranckie na Uniwersytecie Gdańskim, przygotowując rozprawę z zakresu grup klas odwzorowań powierzchni nieorientowalnych.
Jak podkreśla sam muzyk, to jednak muzyka zawsze była dla niego najważniejsza:
Muzyka jest pięknym językiem, w którym można wyrazić wszystkie emocje i czucia. Z każdym słuchaczem nawiązuję bliższą więź, właśnie dzięki muzyce. To zdecydowanie najpiękniejsze w tym zawodzie.
Trzecie podejście do Konkursu Chopinowskiego
XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to już trzecie podejście Pawlaka do tych prestiżowych zmagań. W poprzednich edycjach (2015 i 2021) nie udało mu się przejść do II etapu, głównie z powodu stresu scenicznego.
Tym razem pianista zmienił podejście do konkursu. Jak przyznaje, nawet do Filharmonii wszedł inną drogą, aby nie powielać schematu sprzed czterech lat. Ta strategia przyniosła efekty - Pawlak znalazł się wśród czterech Polaków zakwalifikowanych do II etapu, obok Piotra Alexewicza, Adama Kałduńskiego i Yehudy Prokopowicza.
Różnice między fortepianem współczesnym a historycznym
Doświadczenie z konkursami na instrumentach historycznych pozwala Pawlakowi na ciekawą analizę różnic między fortepianami:
Fortepian historyczny | Fortepian współczesny |
---|---|
Większa subtelność w oddawaniu niuansów | Znacznie bardziej przewidywalny |
Lepsze dla małych sal koncertowych | Lepsze dla dużych sal |
Może mieć kaprysy techniczne | Nowa, sprawna konstrukcja |
Perspektywy na przyszłość
Ze względu na wiek pianisty (urodzony w 1998 roku), tegoroczny Konkurs Chopinowski jest prawdopodobnie ostatnią szansą na sięgnięcie po główną nagrodę, gdyż regulamin dopuszcza jedynie muzyków poniżej 30. roku życia.
Zwycięzca konkursu, który zostanie wyłoniony w nocy z 20 na 21 października, otrzyma złoty medal i nagrodę w wysokości 60 tysięcy euro. Dodatkowo Polskie Radio ufundowało nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie mazurków - wyróżnienie przyznawane od pierwszego konkursu w 1927 roku.
Piotr Pawlak reprezentuje nowe pokolenie polskich pianistów, które łączy tradycyjne podejście do muzyki klasycznej z nowoczesnymi metodami pracy nad repertuarem. Jego unikalne połączenie talentu muzycznego z umysłem matematycznym czyni go jednym z najbardziej interesujących artystów współczesnej polskiej sceny pianistycznej.