Od 20 października 2025 roku w Polsce obowiązywać będą nowe zasady dotowania zakupu pojazdów elektrycznych. Program NaszEauto przechodzi gruntowną modernizację, która znacząco rozszerza możliwości uzyskania wsparcia finansowego na zakup ekologicznych samochodów.
Kluczowe zmiany w programie dopłat
Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta poinformował, że po zakończeniu konsultacji społecznych program zostanie uruchomiony na nowych warunkach. Najważniejszą nowością jest rozszerzenie wsparcia o dwie dodatkowe kategorie pojazdów:
- Kategoria M2 - małe busy do 5 ton z więcej niż ośmioma miejscami
- Kategoria N1 - samochody dostawcze do 3,5 tony
Dotychczas program obejmował wyłącznie samochody osobowe kategorii M1.
Wysokość dotacji w nowym systemie
Limity finansowego wsparcia zostały ustalone na następujących poziomach:
Kategoria pojazdu | Maksymalna dotacja | Przeznaczenie |
---|---|---|
M1 (samochody osobowe) | 40 000 zł | Transport osób |
M2 (małe busy) | 600 000 zł | Transport pasażerski |
N1 (pojazdy dostawcze) | 70 000 zł | Transport ładunków |
Nowi beneficjenci programu
Znacząco poszerzono grono podmiotów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie. Oprócz osób fizycznych i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, wsparcie będą mogły otrzymać:
- Organizacje pozarządowe (NGO)
- Instytucje edukacyjne
- Placówki medyczne
- Jednostki opiekuńcze
- Parki narodowe
- Jednostki samorządu terytorialnego w określonych zakresach
Nadal jednak nie będzie możliwości wsparcia flot korporacyjnych ze względu na ograniczenia wynikające z warunków Krajowego Planu Odbudowy.
Złomowanie starych aut - nowe warunki
Dodatkowe 10 000 zł za złomowanie starego samochodu spalinowego będzie można otrzymać pod warunkiem, że oddawany pojazd będzie tej samej kategorii co kupowany samochód elektryczny. Zrezygnowano z wymogu wpisania zezłomowanego auta w środki trwałe.
Brak ograniczeń dla aut z importu
W przeciwieństwie do wcześniejszych zapowiedzi, w finalnej wersji programu nie wprowadzono ograniczeń dla samochodów importowanych spoza Unii Europejskiej, w tym z Chin.
W konsultacjach społecznych bardzo mocno wybrzmiało, że praktycznie nikt nie chce takich zawężających zapisów. Nawet branża automotive, poza jedną firmą, nie była za tym przepisem - wyjaśnił wiceminister Bolesta.
Stan realizacji programu
Według danych na 1 października 2025 roku, w ramach działającego programu złożono 16 314 wniosków na łączną kwotę 505 mln zł, co oznacza wykorzystanie budżetu w blisko 50 procentach.
Całkowita pula środków programu wynosi obecnie około 1,2 miliarda złotych, po tym jak 400 milionów zostało przesunięte na ocieplenie szkół w ramach rewizji KPO.
Usprawnienia w obsłudze wniosków
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada optymalizację procesu rozpatrywania wniosków oraz zatrudnienie dodatkowych pracowników w celu przyspieszenia procedur.
Program NaszEauto, który wystartował 3 lutego 2025 roku, zastąpił pierwotny plan wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych i stanowi efekt negocjacji z Komisją Europejską w ramach pierwszej rewizji Krajowego Planu Odbudowy.