NWP
NA ŻYWO

Omoda wyjaśnia kontrowersyjną sytuację z kierownicą po teście TVN Turbo

Add as a preferred source on Google
Omoda wyjaśnia kontrowersyjną sytuację z kierownicą po teście TVN Turbo
Samochody i pojazdyOpublikowany:
Redaktor:Anna KowalskaAnna Kowalska

Chiński producent samochodów Omoda wydał szczegółowe oświadczenie w odpowiedzi na kontrowersyjny materiał TVN Turbo, w którym dziennikarz Łukasz Bąk bez większego wysiłku wyrwał kolumnę kierownicy z nowego modelu Omoda 5. Przedstawiciele marki nie zaprzeczają faktom pokazanym w nagraniu, ale wyjaśniają, że zachowanie kierownicy było całkowicie zgodne z założeniami konstrukcyjnymi.

System bezpieczeństwa, nie wada konstrukcyjna

Według oświadczenia importera marek należących do koncernu Chery, kolumna kierownicy zachowała się dokładnie tak, jak powinna. Producent podkreśla, że konstrukcja została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie kierowcy i jest zgodna z regulaminem ECE R12, dotyczącym zabezpieczenia przed uderzeniem w układ kierowniczy podczas zderzenia.

Dzięki celowo elastycznym zabezpieczeniom, służby ratunkowe nie muszą używać ciężkiego sprzętu, by uwolnić kierowcę zakleszczonego przez kolumnę, zwiększając szanse na przeżycie

Przedstawiciele Omody wyjaśniają, że górne mocowanie wykonane z lekkiego stopu i zintegrowane za pomocą plastikowego wtrysku jest zaprojektowane tak, aby ustąpić po przekroczeniu określonej siły progowej.

Szczegóły techniczne konstrukcji

W swoim oświadczeniu producent przedstawia dokładne dane techniczne dotyczące incydentu:

  • Kompletna kolumna kierownicy waży około 9 kg
  • Koło kierownicy - 1,3 kg
  • Poduszka powietrzna - 1 kg
  • Szacowana siła działająca podczas testu - około 5,5 kg

Teleskopowe połączenie wałka kierowniczego nie jest zamknięte, a zatrzaski elektryczne zabezpieczają złącza przed przypadkowym rozłączeniem, jednocześnie umożliwiając demontaż bez ryzyka uszkodzenia przewodów czy zwarcia.

Cel konstrukcyjny - szybka akcja ratunkowa

Kluczowym elementem wyjaśnień Omody jest podkreślenie, że taka konstrukcja ma na celu usprawnienie działań ratowniczych w przypadku wypadku. W sytuacji awaryjnej służby ratunkowe mogą szybko uwolnić kierowcę bez konieczności używania ciężkiego sprzętu do demontażu kolumny kierownicy.

Producent zaznacza, że mechanizm zadziałał prawidłowo, gdy "rosły mężczyzna używa całej siły swych rąk, połączonej z energią kinetyczną 5,5 kg masy, by przełamać intencjonalnie stworzone ku temu zabezpieczenie".

Najwyższe noty bezpieczeństwa

W oświadczeniu przypomniano również o osiągnięciach Omody 5 w testach bezpieczeństwa. Model uzyskał najwyższe możliwe noty pięciu gwiazdek w renomowanych testach:

  1. Euro NCAP (Europa)
  2. ANCAP (Australia)
  3. ASEAN NCAP (Azja Południowo-Wschodnia)

Apel o odpowiedzialność w testach

Przedstawiciele marki, doceniając wagę niezależnych testów i opinii, apelują jednocześnie o rozwagę w sposobie przeprowadzania eksperymentów. Jak czytamy w oświadczeniu:

Apelujemy o rozwagę w sposobie przeprowadzania eksperymentów, zwłaszcza tych, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego użytkowania i prowadzić do nieuzasadnionego niepokoju wśród klientów

Kontrowersje wokół incydentu

Materiał TVN Turbo wywołał szeroką dyskusję w internecie. Pojawiły się różne teorie, w tym sugestie o celowym poluzowaniu mocowań przed nagraniem. Niektórzy dealerzy marki publikowali nawet własne filmy mające dowodzić, że kierownicy nie da się tak łatwo wyrwać, co stoi w pewnej sprzeczności z obecnym stanowiskiem producenta.

Omoda kategorycznie zaprzecza jednak jakimkolwiek defektom produkcyjnym czy wadom materiałowym, podkreślając, że system bezpieczeństwa zadziałał zgodnie z przeznaczeniem.

Sprawa pokazuje, jak ważne jest właściwe zrozumienie systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach i jak łatwo można błędnie interpretować ich działanie bez znajomości założeń konstrukcyjnych.

Wiadomości na dziś

Policja apeluje o wymianę opon na zimowe w obliczu nadchodzącej zimy
Policja apeluje o wymianę opon na zimowe w obliczu nadchodzącej zimy

Funkcjonariusze z zakopiańskiej komendy policji wydali pilny apel do kierowców planujących podróże w rejony górskie. Zmiana opon na zimowe stała się już koniecznością ,...

Przez Paweł Kamiński15 dni temu
Toyota Century rzuca wyzwanie Bentleyowi i Rolls-Royce'owi z rewolucyjnym coupe
Toyota Century rzuca wyzwanie Bentleyowi i Rolls-Royce'owi z rewolucyjnym coupe

Toyota podejmuje śmiałą próbę wdarcia się do elitarnego segmentu ultra-luksusowych samochodów, stawiając swoją markę Century w bezpośredniej konkurencji z takimi gigantami jak Bentley i...

Przez Paweł Kamiński17 dni temu
Ford obniża prognozy na 2025 rok po pożarze w zakładzie dostawcy aluminium
Ford obniża prognozy na 2025 rok po pożarze w zakładzie dostawcy aluminium

Koncern motoryzacyjny Ford Motor Company obniżył swoje prognozy finansowe na cały rok 2025 po tym, jak pożar w zakładzie dostawcy aluminium Novelis w stanie...

Przez Paweł Kamiński23 dni temu
Omoda wyjaśnia kontrowersję z kierownicą - system bezpieczeństwa czy wada konstrukcyjna?
Omoda wyjaśnia kontrowersję z kierownicą - system bezpieczeństwa czy wada konstrukcyjna?

Sprawa wyrwanej kierownicy z samochodu Omoda 5 podczas programu TVN Turbo wywołała ogromne kontrowersje w mediach społecznościowych. Teraz oficjalne stanowisko zajęła sama marka, tłumacząc,...

Przez Paweł Kamiński25 dni temu
Chery prezentuje przełomowe technologie hybrydowe z 48% sprawnością termiczną na Międzynarodowej Nocy Technologii 2025
Chery prezentuje przełomowe technologie hybrydowe z 48% sprawnością termiczną na Międzynarodowej Nocy Technologii 2025

Chiński koncern motoryzacyjny Chery Group zaprezentował podczas tegorocznej Międzynarodowej Nocy Technologii przełomowe osiągnięcie w dziedzinie napędów hybrydowych, ustanawiając nowy rekord 48% sprawności termicznej swojego...

Przez Paweł Kamiński28 dni temu