Sprawa wyrwanej kierownicy z samochodu Omoda 5 podczas programu TVN Turbo wywołała ogromne kontrowersje w mediach społecznościowych. Teraz oficjalne stanowisko zajęła sama marka, tłumacząc, że zachowanie kolumny kierowniczej było zgodne z założeniami konstrukcyjnymi.
Oficjalne stanowisko Omody
Przedstawiciele marki Omoda & Jaecoo wydali szczegółowe oświadczenie, w którym odnoszą się do materiału TVN Turbo. Nie kwestionują oni przebiegu testu ani autentyczności nagrania, ale wyjaśniają mechanizm, który umożliwił dziennikarzowi Łukaszowi Bąkowi wyrwanie kolumny kierowniczej z pojazdu.
Według producenta, konstrukcja kolumny kierowniczej została zaprojektowana zgodnie z regulaminem ECE R12, który dotyczy zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy podczas zderzenia.
"Dzięki celowo elastycznym zabezpieczeniom, służby ratunkowe nie muszą używać ciężkiego sprzętu, by uwolnić kierowcę zakleszczonego przez kolumnę, zwiększając szanse na przeżycie"
Mechanizm bezpieczeństwa czy wada?
Omoda szczegółowo wyjaśnia konstrukcję kolumny kierowniczej w modelu 5:
- Kompletna kolumna kierownicy waży około 9 kg
- Koło kierownicy - 1,3 kg
- Poduszka powietrzna - 1 kg
- Górne mocowanie wykonane z lekkiego stopu z plastikowym wtryskiem
Producent tłumaczy, że teleskopowe połączenie wałka kierowniczego nie jest zamknięte, a zatrzaski elektryczne zabezpieczają złącza przed przypadkowym rozłączeniem, jednocześnie umożliwiając demontaż bez uszkodzenia przewodów.
Siła potrzebna do uruchomienia mechanizmu
Według obliczeń marki, dziennikarz wykonując gwałtowne ruchy mógł zadziałać siłą odpowiadającą masie około 5,5 kg. Ta siła wystarczyła do uruchomienia zabezpieczenia, które zostało intencjonalnie zaprojektowane tak, aby ustąpić w określonych warunkach.
Sprzeczne informacje od dealera
Kontrowersje pogłębia fakt, że krótko po emisji materiału TVN, dealer marki Omoda opublikował własny film, w którym próbował udowodnić, że kierownicy w ten sposób wyrwać się nie da. Film został jednak szybko usunięty, co budzi dodatkowe pytania o spójność komunikacji marki.
Certyfikaty bezpieczeństwa
W obronie swojego stanowiska, Omoda przypomina o osiągnięciach w testach bezpieczeństwa:
| Organizacja testująca | Wynik |
|---|---|
| Euro NCAP | 5 gwiazdek |
| ANCAP | 5 gwiazdek |
| ASEAN NCAP | 5 gwiazdek |
Apel o rozwagę
Marka kończy swoje oświadczenie apelem o rozwagę:
"Doceniamy wagę niezależnych testów i opinii, jednak apelujemy o rozwagę w sposobie przeprowadzania eksperymentów, zwłaszcza tych, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego użytkowania i prowadzić do nieuzasadnionego niepokoju wśród klientów"
Reakcje internautów
Sprawa wywołała lawinę komentarzy w mediach społecznościowych. Internauci podzielili się na dwa obozy - jedni podejrzewają manipulację przy nagraniu, inni kwestionują jakość chińskich samochodów. Omoda kategorycznie zaprzecza jakimkolwiek defektom produkcyjnym czy wadom materiałowym.
Czy zachowanie kolumny kierowniczej w Omodzie 5 to rzeczywiście przemyślany system bezpieczeństwa, czy jednak oznaka problemów konstrukcyjnych? Ostateczną ocenę pozostawiamy czytelnikom, którzy mają teraz dostęp do wszystkich dostępnych informacji na ten temat.






