NWP
NA ŻYWO

Omoda wyjaśnia kontrowersję z kierownicą - system bezpieczeństwa czy wada konstrukcyjna?

Add as a preferred source on Google
Omoda wyjaśnia kontrowersję z kierownicą - system bezpieczeństwa czy wada konstrukcyjna?
Samochody i pojazdyOpublikowany:
Redaktor:Anna KowalskaAnna Kowalska

Sprawa wyrwanej kierownicy z samochodu Omoda 5 podczas programu TVN Turbo wywołała ogromne kontrowersje w mediach społecznościowych. Teraz oficjalne stanowisko zajęła sama marka, tłumacząc, że zachowanie kolumny kierowniczej było zgodne z założeniami konstrukcyjnymi.

Oficjalne stanowisko Omody

Przedstawiciele marki Omoda & Jaecoo wydali szczegółowe oświadczenie, w którym odnoszą się do materiału TVN Turbo. Nie kwestionują oni przebiegu testu ani autentyczności nagrania, ale wyjaśniają mechanizm, który umożliwił dziennikarzowi Łukaszowi Bąkowi wyrwanie kolumny kierowniczej z pojazdu.

Według producenta, konstrukcja kolumny kierowniczej została zaprojektowana zgodnie z regulaminem ECE R12, który dotyczy zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy podczas zderzenia.

"Dzięki celowo elastycznym zabezpieczeniom, służby ratunkowe nie muszą używać ciężkiego sprzętu, by uwolnić kierowcę zakleszczonego przez kolumnę, zwiększając szanse na przeżycie"

Mechanizm bezpieczeństwa czy wada?

Omoda szczegółowo wyjaśnia konstrukcję kolumny kierowniczej w modelu 5:

  • Kompletna kolumna kierownicy waży około 9 kg
  • Koło kierownicy - 1,3 kg
  • Poduszka powietrzna - 1 kg
  • Górne mocowanie wykonane z lekkiego stopu z plastikowym wtryskiem

Producent tłumaczy, że teleskopowe połączenie wałka kierowniczego nie jest zamknięte, a zatrzaski elektryczne zabezpieczają złącza przed przypadkowym rozłączeniem, jednocześnie umożliwiając demontaż bez uszkodzenia przewodów.

Siła potrzebna do uruchomienia mechanizmu

Według obliczeń marki, dziennikarz wykonując gwałtowne ruchy mógł zadziałać siłą odpowiadającą masie około 5,5 kg. Ta siła wystarczyła do uruchomienia zabezpieczenia, które zostało intencjonalnie zaprojektowane tak, aby ustąpić w określonych warunkach.

Sprzeczne informacje od dealera

Kontrowersje pogłębia fakt, że krótko po emisji materiału TVN, dealer marki Omoda opublikował własny film, w którym próbował udowodnić, że kierownicy w ten sposób wyrwać się nie da. Film został jednak szybko usunięty, co budzi dodatkowe pytania o spójność komunikacji marki.

Certyfikaty bezpieczeństwa

W obronie swojego stanowiska, Omoda przypomina o osiągnięciach w testach bezpieczeństwa:

Organizacja testująca Wynik
Euro NCAP 5 gwiazdek
ANCAP 5 gwiazdek
ASEAN NCAP 5 gwiazdek

Apel o rozwagę

Marka kończy swoje oświadczenie apelem o rozwagę:

"Doceniamy wagę niezależnych testów i opinii, jednak apelujemy o rozwagę w sposobie przeprowadzania eksperymentów, zwłaszcza tych, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego użytkowania i prowadzić do nieuzasadnionego niepokoju wśród klientów"

Reakcje internautów

Sprawa wywołała lawinę komentarzy w mediach społecznościowych. Internauci podzielili się na dwa obozy - jedni podejrzewają manipulację przy nagraniu, inni kwestionują jakość chińskich samochodów. Omoda kategorycznie zaprzecza jakimkolwiek defektom produkcyjnym czy wadom materiałowym.

Czy zachowanie kolumny kierowniczej w Omodzie 5 to rzeczywiście przemyślany system bezpieczeństwa, czy jednak oznaka problemów konstrukcyjnych? Ostateczną ocenę pozostawiamy czytelnikom, którzy mają teraz dostęp do wszystkich dostępnych informacji na ten temat.

Wiadomości na dziś

Policja apeluje o wymianę opon na zimowe w obliczu nadchodzącej zimy
Policja apeluje o wymianę opon na zimowe w obliczu nadchodzącej zimy

Funkcjonariusze z zakopiańskiej komendy policji wydali pilny apel do kierowców planujących podróże w rejony górskie. Zmiana opon na zimowe stała się już koniecznością ,...

Przez Paweł Kamiński15 dni temu
Toyota Century rzuca wyzwanie Bentleyowi i Rolls-Royce'owi z rewolucyjnym coupe
Toyota Century rzuca wyzwanie Bentleyowi i Rolls-Royce'owi z rewolucyjnym coupe

Toyota podejmuje śmiałą próbę wdarcia się do elitarnego segmentu ultra-luksusowych samochodów, stawiając swoją markę Century w bezpośredniej konkurencji z takimi gigantami jak Bentley i...

Przez Paweł Kamiński17 dni temu
Ford obniża prognozy na 2025 rok po pożarze w zakładzie dostawcy aluminium
Ford obniża prognozy na 2025 rok po pożarze w zakładzie dostawcy aluminium

Koncern motoryzacyjny Ford Motor Company obniżył swoje prognozy finansowe na cały rok 2025 po tym, jak pożar w zakładzie dostawcy aluminium Novelis w stanie...

Przez Paweł Kamiński23 dni temu
Omoda wyjaśnia kontrowersyjną sytuację z kierownicą po teście TVN Turbo
Omoda wyjaśnia kontrowersyjną sytuację z kierownicą po teście TVN Turbo

Chiński producent samochodów Omoda wydał szczegółowe oświadczenie w odpowiedzi na kontrowersyjny materiał TVN Turbo, w którym dziennikarz Łukasz Bąk bez większego wysiłku wyrwał kolumnę...

Przez Paweł Kamiński25 dni temu
Chery prezentuje przełomowe technologie hybrydowe z 48% sprawnością termiczną na Międzynarodowej Nocy Technologii 2025
Chery prezentuje przełomowe technologie hybrydowe z 48% sprawnością termiczną na Międzynarodowej Nocy Technologii 2025

Chiński koncern motoryzacyjny Chery Group zaprezentował podczas tegorocznej Międzynarodowej Nocy Technologii przełomowe osiągnięcie w dziedzinie napędów hybrydowych, ustanawiając nowy rekord 48% sprawności termicznej swojego...

Przez Paweł Kamiński28 dni temu