Polskie Koleje Państwowe Intercity przygotowały najbardziej ambitny rozkład jazdy w swojej historii na sezon 2025/2026. Nowa oferta przewozowa, która wejdzie w życie w grudniu, obejmuje znaczące rozszerzenie siatki połączeń krajowych i międzynarodowych oraz skrócenie czasów przejazdów na kluczowych trasach.
Więcej pociągów i częstsze połączenia
PKP Intercity zwiększy liczbę kursujących składów do 555 pociągów w sezonie i 527 poza nim. To odpowiednio o 41 i 56 pociągów więcej niż w poprzednim rozkładzie. Na najpopularniejszych trasach wprowadzono system regularnych odjazdów:
- Trójmiasto – Warszawa: co godzinę
- Wrocław – Kraków: co godzinę
- Warszawa – Berlin: co 2 godziny
- Gdynia – Wrocław: co 2 godziny
- Trójmiasto – Kraków: nie rzadziej niż co 2 godziny
- Poznań – Kraków: podobnie co 2 godziny
Znaczne skrócenie czasów podróży
Pasażerowie będą mogli dotrzeć do celu nawet o półtorej godziny szybciej na wybranych trasach. Najważniejsze usprawnienia obejmują:
Trasa | Skrócenie czasu | Nowy czas przejazdu |
---|---|---|
Zakopane – Gdańsk | 1,5 godziny | 6:58 |
Białystok – Olsztyn | prawie 1 godzina | 2:57 |
Szczecin – Kraków | 30 minut | 6:39 |
Suwałki – Kraków | prawie 2 godziny | 6:11 |
Ekspansja międzynarodowa
Największą nowością są 17 nowych połączeń międzynarodowych. Dzięki współpracy z Deutsche Bahn liczba dalekobieżnych relacji wzrośnie z 11 do 17 par połączeń.
Nowe pociągi międzynarodowe:
- IC Carpatia – bezpośredni dojazd do Monachium, Wiednia, Salzburga, Pragi, Bratysławy i Budapesztu
- IC Prater na trasie Kraków Główny – Wiedeń
- IC Porta Moravica Graz – Kraków z grupą wagonów do Wrocławia
Berlin i Warszawa będą połączone siedmioma parami pociągów dziennych kursującymi co dwie godziny. Do stolicy Niemiec z Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry pociągi będą jeździć co 4 godziny.
Rozszerzenie połączeń na wschód
Znacznie poprawią się połączenia z krajami sąsiadującymi na wschodzie. Liczba kursów na Litwę wzrośnie z 1 do 3, a do Ukrainy pojawią się 3 nowe połączenia. Dzięki współpracy z ukraińskimi kolejami Ukrzaliznitsia, łączna liczba par pociągów wzrośnie z 10 do 13.
Pendolino pod Tatry i nad morze
Nowoczesne składy Pendolino pojawią się na nowych trasach. W sezonie wakacyjnym będą kursować:
- Bielsko-Biała – Ustka (8 godzin)
- Warszawa – Ustka (4 godziny 44 minuty)
Wprowadzone zostaną także nowe połączenia sezonowe, w tym wakacyjna relacja Zakopane – Kołobrzeg.
Odpowiedź na rosnącą konkurencję
Rozbudowa oferty PKP Intercity to bezpośrednia reakcja na nadchodzącą konkurencję. Od grudnia br. na polskie tory wjedzie czeski przewoźnik RegioJet, który rozpocznie regularne kursy na trasach Warszawa–Poznań, Kraków–Warszawa–Gdynia oraz Warszawa–Ostrawa–Praga.
"W Polsce chcemy łączyć atrakcyjne ceny biletów z wysoką jakością podróży, aby RegioJet stał się przewoźnikiem pierwszego wyboru na trasach między głównymi polskimi miastami"
– zapowiedział Radim Jančura, założyciel RegioJet, oferując bilety promocyjne już od 9 złotych.
Rosnące zainteresowanie koleją
PKP Intercity może liczyć na systematycznie rosnącą popularność transportu kolejowego. W pierwszym półroczu 2025 r. przewoźnik obsłużył 40,4 mln pasażerów, o ponad 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, w 2024 r. z kolei skorzystało 407,5 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 8,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Głównym wyzwaniem pozostaje niedobór nowoczesnego taboru. Spółka intensywnie inwestuje w nowe składy – w poznańskich zakładach Cegielskiego zamówiła 300 nowych wagonów, a rok temu ogłosiła przetarg wart 10 mld złotych na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości 200 km/h.
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity wejdzie w życie wraz z początkiem sezonu zimowego, wyznaczając nowy standard w polskim transporcie kolejowym i przygotowując grunt pod walkę o pasażerów z międzynarodową konkurencją.