NWP
NA ŻYWO

Kraków przedstawił ambitne plany budowy pierwszego metra w mieście - dwie linie i 29 stacji do 2035 roku

Add as a preferred source on Google
Kraków przedstawił ambitne plany budowy pierwszego metra w mieście - dwie linie i 29 stacji do 2035 roku
Podróże i transportOpublikowany:
Redaktor:Marek NowakMarek Nowak

Po siedemdziesięciu latach dyskusji i planów, Kraków oficjalnie zaprezentował konkretną koncepcję budowy pierwszego w mieście systemu metra. Prezydent Aleksander Miszalski ogłosił w środę ambitny plan stworzenia dwóch linii podziemnej kolei o łącznej długości 29 kilometrów, które połączą najważniejsze dzielnice miasta.

Trasa metra - od Nowej Huty na południe miasta

Zaprezentowana koncepcja znacząco różni się od wcześniejszych planów, które zakładały połączenie Nowej Huty z Bronowicami. Jak wyjaśnił wiceprezydent Stanisław Mazur, półtora roku analiz i badań modelowych wykazało, że największe potoki pasażerskie występują obecnie między Nową Hutą a południowymi dzielnicami miasta, szczególnie w kierunku osiedla Kliny i Opatkowic.

Metro rozpocznie swój bieg w rejonie ulicy Ujastek w Nowej Hucie, gdzie miasto planuje utworzenie nowego centrum gospodarczego. Trasa poprowadzi przez:

  • Aleję Bora-Komorowskiego
  • Rondo Młyńskie i Mogilskie
  • Historyczne centrum miasta z przystankami przy Dworcu Głównym i Teatrze Bagatela
  • Aleje Trzech Wieszczów
  • Łagiewniki, gdzie trasa rozdzieli się na dwie nitki

Dwie linie obsłużą kluczowe rejony

W Łagiewnikach planowana trasa rozdzieli się na dwie linie:

Linia M1 skieruje się na Ruczaj w stronę Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego, następnie na Kliny i zakończy bieg na stacji kolejowej w Opatkowicach.

Linia M2 obsłuży rejon sanktuariów w Łagiewnikach i dotrze na Kurdwanów.

Łącznie na trasie powstanie 29 przystanków, a według szacunków władz miasta, metro będzie codziennie obsługiwać około 280 tysięcy pasażerów.

Nowoczesna technologia bez maszynistów

Krakowskie metro ma być wzorowane na systemie z Kopenhagi - z lekkimi, 60-metrowymi wagonikami. Największą nowością będzie pełna autonomiczność składów sterowanych przez systemy komputerowe. Wagony będą mogły kursować co 2-4 minuty z prędkością nie mniejszą niż 80 km/h, co pozwoli na zminimalizowanie opóźnień do kilku sekund w skali roku.

Wyzwania finansowe i harmonogram

Szacowany koszt całej inwestycji wynosi 13-15 miliardów złotych. Miasto planuje pozyskać środki z kilku źródeł:

  • Budżet miasta Krakowa (10-12% wartości inwestycji)
  • Środki bezzwrotne, głównie z funduszy europejskich (40-50%)
  • Finansowanie prywatne od międzynarodowych instytucji

Według przedstawionego harmonogramu:

  • 2025 rok - wybór doradcy ds. dokumentacji
  • 2026 rok - opracowanie dokumentacji projektowej
  • 2027 rok - uzyskanie zgód i zezwoleń
  • 2030 rok - rozpoczęcie budowy
  • 2035 rok - uruchomienie pierwszych składów

Kontrowersje wokół centrum miasta

Jednym z najbardziej spornych elementów projektu pozostaje przebieg trasy przez zabytkowe centrum Krakowa. Władze miasta nie rezygnują z lokalizacji przystanków na Starym Mieście, licząc na nowoczesne technologie drążenia, które zminimalizują ryzyko uszkodzenia historycznej tkanki miasta.

Mamy w pamięci, co wydarzyło się w Łodzi podczas drążenia tunelu kolejowego i chcemy dmuchać na zimne, by nie dopuścić do powtórki takiego scenariusza w Krakowie

Metro jako infrastruktura krytyczna

Interesującym aspektem projektu jest jego potencjalna rola jako infrastruktury krytycznej. Władze miasta wskazują, że podziemne tunele mogłyby pełnić funkcję schronów w przypadku zagrożeń zewnętrznych, co w obecnej sytuacji geopolitycznej nabiera szczególnego znaczenia.

Realizacja metra w Krakowie oznaczałaby, że miasto stanie się drugim w Polsce - po Warszawie - które posiada system podziemnej kolei. Według zapewnień prezydenta Miszalskiego, metro to absolutny priorytet miasta na najbliższą dekadę, a jego budowa ma przynieść gigantyczny impuls rozwojowy dla całej metropolii.

Wokół 29 planowanych stacji mają powstać nowe przestrzenie publiczne z usługami i handlem, a przy niektórych węzłach przesiadkowych również parkingi typu park&ride, co ma dodatkowo odciążyć centrum miasta od ruchu samochodowego.

Wiadomości na dziś

MPK Kraków przekazało pięć autobusów do Kijowa w ramach pomocy humanitarnej
MPK Kraków przekazało pięć autobusów do Kijowa w ramach pomocy humanitarnej

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie przekazało w ubiegłym tygodniu pięć wycofanych z eksploatacji autobusów do stolicy Ukrainy. Pojazdy marki Solaris z 2009 roku o...

Przez Piotr Grabowski5 dni temu
Empire State Building - Symbol Nowojorskiej Potęgi i Inżynieryjnego Geniuszu
Empire State Building - Symbol Nowojorskiej Potęgi i Inżynieryjnego Geniuszu

Empire State Building pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Nowego Jorku i całych Stanów Zjednoczonych. Ten monumentalny wieżowiec, wznoszący się na 381 metrów wysokości...

Przez Piotr Grabowski6 dni temu
Prognoza pogody dla Zakopanego - nadchodzą opady śniegu i deszczu
Prognoza pogody dla Zakopanego - nadchodzą opady śniegu i deszczu

Mieszkańcy i turyści przebywający w Zakopanem muszą przygotować się na znaczące zmiany pogodowych warunków w nadchodzących dniach. Po okresie słonecznej aury, która dominowała na...

Przez Piotr Grabowski9 dni temu
Ekspert o tragedii promu Heweliusz: Mogły być przewożone tajne ładunki wojskowych służb
Ekspert o tragedii promu Heweliusz: Mogły być przewożone tajne ładunki wojskowych służb

Kapitan żeglugi Marek Błuś, który od lat bada okoliczności katastrofy promu Jan Heweliusz, ujawnia nowe szczegóły tej tragedii. Według eksperta, na pokładzie mogły znajdować...

Przez Piotr Grabowski10 dni temu
Wizz Air przywraca program All You Can Fly - trzecia edycja abonamentu na nielimitowane loty
Wizz Air przywraca program All You Can Fly - trzecia edycja abonamentu na nielimitowane loty

Węgierska linia lotnicza Wizz Air ponownie uruchamia swój popularny program All You Can Fly , oferując pasażerom możliwość nielimitowanych podróży po Europie w ramach...

Przez Piotr Grabowski11 dni temu