George Russell z Mercedesa dostarczył spektakularnego występu pod światłami reflektorów Marina Bay, zdobywając sensacyjne pole position na Grand Prix Singapuru. Max Verstappen z Red Bulla zajął drugie miejsce, wyprzedzając jednocześnie prowadzących w klasyfikacji kierowców McLarena.
Russell triumfuje mimo trudności
To dopiero drugie pole position Mercedesa w tym sezonie i pierwsze od czerwca. Russell zaprezentował dwa okrążenia w sesji Q3, które okazały się wystarczające do zdobycia pierwszego miejsca - przy czym jego pierwsza próba obejmowała nawet uderzenie w ścianę na przedostatnim zakręcie.
Końcowy czas Russella wynoszący 1:29.158 okazał się wystarczający do pokonania Verstappena z Red Bulla. Holender może jednak czerpać satysfakcję z faktu, że wyprzedził swoich rywali o tytuł - Oscara Piastri i Lando Norrisa z McLarena, którzy zajęli odpowiednio trzecie i piąte miejsce.
Kontrowersje między Verstappenem a Norrisem
Verstappen był jednak sfrustrowany zachowaniem Norrisa, którego oskarżył o zakłócenie jego ostatniej próby walki o pole position. Norris, który już ukończył swój przejazd Q3, wracał do alei serwisowej wolniejszym tempem przed Red Bullem, co według Verstappena wpłynęło na jego osiągi.
"Możesz podziękować swojemu kumplowi za to" - powiedział inżynier Verstappena przez radio zespołowe w odniesieniu do Norrisa.
Norris odrzucił jednak zarzuty rywala, odpowiadając: "Oni zawsze narzekają. Narzekają na wszystko. To jest Red Bull."
Klasyfikacja startowa
Lider mistrzostw Piastri rozpocznie wyścig z czwartego miejsca obok Kimiego Antonellego w drugim Mercedesie. Norris, który traci do swojego kolegi z zespołu 25 punktów, będzie rozczarowany piątym miejscem na torze, gdzie wyprzedzanie jest notorycznie trudne.
| Pozycja | Kierowca | Zespół |
|---|---|---|
| 1 | George Russell | Mercedes |
| 2 | Max Verstappen | Red Bull |
| 3 | Oscar Piastri | McLaren |
| 4 | Kimi Antonelli | Mercedes |
| 5 | Lando Norris | McLaren |
Problemy Ferrari i dyskwalifikacja Williamsa
Ferrari po raz kolejny zawiodło w kluczowych momentach, kwalifikując się pół sekundy za czołówką. Lewis Hamilton zajął szóste miejsce, wyprzedzając Charlesa Leclerca na siódmej pozycji.
Znaczące problemy dotknęły zespół Williams, gdzie Alex Albon i Carlos Sainz zostali zdyskwalifikowani po kwalifikacjach z powodu naruszenia przepisów technicznych dotyczących systemu DRS.
Szczegóły dyskwalifikacji Williamsa
Według delegata technicznego FIA Jo Bauera, oba samochody Williamsa przekroczyły maksymalny limit 85mm w systemie DRS na tylnym skrzydle. Naruszało to artykuł 3.10.10 g. Regulaminu Technicznego.
"To jest gorzko rozczarowujące dla zespołu i pilnie badamy, jak to się stało" - powiedział szef zespołu Williams James Vowles. "W żadnym momencie nie dążyliśmy do uzyskania przewagi wydajnościowej."
Perspektywy na wyścig
Russell, który rozpocznie wyścig z pole position po raz siódmy w karierze, wyraził zadowolenie z wyniku mimo trudnego piątku, kiedy to rozbił się podczas drugiego treningu.
Dla McLarena to już trzeci kolejny wyścig bez pole position, co może niepokoić zespół prowadzący w klasyfikacji konstruktorów. Verstappen, który musi nadrobić 69-punktową stratę w pozostałych siedmiu wyścigach, może być zadowolony z wyprzedzenia głównych rywali.
Wyścig Grand Prix Singapuru rozpocznie się w niedzielę i może okazać się kluczowy w walce o mistrzostwo świata, szczególnie na torze, gdzie pozycja startowa ma ogromne znaczenie ze względu na ograniczone możliwości wyprzedzania.






