Sejm podjął dziś kluczową decyzję w sprawie prezydenckiego projektu ustawy dotyczącego budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Posłowie odrzucili wniosek Lewicy o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu, co oznacza, że ustawa trafi do dalszych prac w komisji infrastruktury.
Głosowanie było wyrównane – za odrzuceniem projektu głosowało 203 posłów, przeciw było 211, a 12 wstrzymało się od głosu. Tym samym pierwsza inicjatywa ustawodawcza prezydenta Karola Nawrockiego ma szansę na dalsze procedowanie.
Ambitne terminy realizacji CPK
Prezydencki projekt "Tak dla CPK" przewiduje znacznie bardziej ambitny harmonogram niż obecne plany rządu. Zgodnie z propozycją głowy państwa:
- Prace budowlane przy nowym lotnisku pod Baranowem mają zostać zakończone do końca 2031 roku
- Cywilny ruch lotniczy ma zostać uruchomiony do końca 2032 roku
- Całość ruchu z warszawskiego Lotniska Chopina ma zostać przeniesiona na CPK najpóźniej do końca 2032 roku
- Ma powstać około 2 tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych, w tym Kolej Dużych Prędkości
Spór o kształt sieci kolejowej
Jednym z głównych punktów niezgody między prezydentem a rządem Donalda Tuska jest koncepcja Kolei Dużych Prędkości. Pierwotny plan zakładał powstanie "szprych" łączących CPK z mniejszymi ośrodkami w kraju, gdzie pociągi miały jeździć z prędkością 250 km/h.
Obecna koncepcja rządu stawia na tzw. układ "Y" (Warszawa-Poznań-Wrocław) z prędkościami do 350 km/h, ale z mniejszą liczbą tras. Ma to umożliwić realizację hasła "Polska w 100 minut".
Finansowanie i parametry lotniska
Projekt prezydencki zakłada finansowanie programu CPK za pomocą skarbowych papierów wartościowych na kwotę co najmniej 66,18 miliarda złotych. Całkowity szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.
Nowe lotnisko ma być początkowo przystosowane do obsługi 34 milionów pasażerów rocznie i zaprojektowane tak, by można je było elastycznie rozbudowywać zgodnie z potrzebami rynku.
Korzyści dla pasażerów
Realizacja projektu ma przynieść znaczące skrócenie czasu podróży:
- Z Warszawy do Łodzi: z obecnych 70 minut do 40 minut
- Z Warszawy na lotnisko w Baranowie: mniej niż 20 minut
- Z Poznania do Warszawy: z obecnych 2 godzin 20 minut do 1 godziny 40 minut
Harmonogram realizacji
Zgodnie z obecnymi planami rządu, lotnisko CPK oraz linia KDP Warszawa-Łódź mają zostać otwarte w 2032 roku. Odcinki z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają być gotowe trzy lata później, czyli w 2035 roku.
Projekt prezydencki nawiązuje do obywatelskiego projektu ustawy, który na początku 2025 roku został negatywnie zaopiniowany przez sejmową komisję infrastruktury. Teraz prezydencka wersja będzie przedmiotem dalszych prac parlamentarnych, co może wpłynąć na ostateczny kształt jednej z największych inwestycji infrastruktralnych w Polsce.






