Była wicepremier i komisarz Unii Europejskiej Elżbieta Bieńkowska została powołana do rady nadzorczej państwowych kolei ukraińskich Ukrzaliznycja. Jej kandydatura została zatwierdzona w ramach otwartego konkursu międzynarodowego, który przeprowadzono po raz pierwszy od czasu wprowadzenia stanu wojennego w Ukrainie.
Nowy skład rady nadzorczej ukraińskich kolei
Na początku października władze ukraińskie zatwierdziły siedmioosobowy skład rady nadzorczej Kolei Ukraińskich. Oprócz Bieńkowskiej do grona niezależnych członków dołączyli:
- Gebhard Hafer - niemiecki ekspert z zakresu logistyki, były pracownik Kolei Niemieckich
- Anatolij Amelin - przedsiębiorca i współzałożyciel Ukraińskiego Instytutu Przyszłości
- Maksym Mokliak - były szef Państwowej Służby Fiskalnej Ukrainy
Przedstawicielami państwa w radzie zostali natomiast Ołeksandr Kamyszyn, Serhij Leszczenko oraz Dawid Lomdżarija z Gruzji, który pełni funkcję przewodniczącego rady nadzorczej Ukroboronpromu.
Doświadczenie Elżbiety Bieńkowskiej
Bieńkowska posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu projektami infrastrukturalnymi i europejskimi. W latach 2007-2013 pełniła funkcję ministra rozwoju regionalnego w pierwszym rządzie Donalda Tuska, odpowiadając za wdrażanie funduszy strukturalnych i spójności UE w Polsce.
W okresie 2013-2014 sprawowała jednocześnie urzędy wicepremierki oraz ministra infrastruktury i rozwoju. Następnie, w latach 2014-2019, reprezentowała Polskę jako komisarz Komisji Europejskiej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
Znaczenie Kolei Ukraińskich w czasie wojny
Ukrzaliznycja odgrywa kluczową rolę w ukraińskiej obronie przed rosyjską agresją. Przedsiębiorstwo odpowiada za:
- Transport wojska i zaopatrzenia dla oddziałów ukraińskich
- Przewóz surowców energetycznych niezbędnych dla gospodarki
- Wymianę handlową z zagranicą
- Ewakuację ludności cywilnej z obszarów zagrożonych
Koleje Ukraińskie zarządzają infrastrukturą o długości około 19 tysięcy kilometrów linii kolejowych i stanowią największego pracodawcę w kraju, zatrudniając około 190 tysięcy osób. Transport kolejowy przewozi 36 procent pasażerów i aż 80 procent ładunków w Ukrainie.
Proces selekcji nowych członków
Jak wyjaśnił minister rozwoju wspólnot i terytoriów Oleksii Kuleba, niezależni członkowie zostali wybrani na podstawie wyników otwartego konkursu zorganizowanego przez Komitet ds. Mianowania Szefów Przedsiębiorstw Ważnych dla Gospodarki.
"Finalistów wybrała komisja nominacyjna. Wszyscy posiadają wysokie kompetencje zawodowe w obszarach infrastruktury, zarządzania strategicznego, finansów, audytu, zagadnień prawnych, transformacji cyfrowej, administracji publicznej i pokrewnych branż"
Selekcja została przeprowadzona przy udziale międzynarodowej firmy rekrutacyjnej. Kadencja każdego członka rady nadzorczej trwa trzy lata, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy.
Powołanie doświadczonej polskiej polityk do rady nadzorczej ukraińskich kolei państwowych podkreśla znaczenie międzynarodowej współpracy w czasie wojny oraz wykorzystanie ekspertyzy europejskiej w kluczowych sektorach ukraińskiej gospodarki.